7. Studencka Konferencja Naukowo-Szkoleniowa pt. "Teoria i praktyka pielęgniarska. Jakie jest współczesne pielęgniarstwo?"

15 lutego br., w Auli A Centrum Dydaktycznego WUM odbyła się 7. Studencka Konferencja Naukowo-Szkoleniowa pt. "Teoria i Praktyka Pielęgniarska. Jakie jest współczesne pielęgniarstwo?", zorganizowana przez Zakład Pielęgniarstwa Społecznego Wydziału Nauki o Zdrowiu WUM, studentów I roku studiów stacjonarnych II stopnia na kierunku Pielęgniarstwo WNoZ-u oraz Akademicki Oddział Polskiego Towarzystwa Pielęgniarskiego przy WUM.

Gospodarzem spotkania była dr n. o zdr. Zofia Sienkiewicz - Przewodnicząca Oddziału Mazowieckiego Polskiego Towarzystwa Pielęgniarskiego, adiunkt w Zakładzie Pielęgniarstwa Społecznego WNoZ WUM. Uroczystość zaszczycili swoją obecnością, m.in.: mgr Mariola Łodzińska - Wiceprezes Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, dr n. o zdr. Grażyna Wójcik - Prezes Polskiego Towarzystwa Pielęgniarskiego, dr n. o zdr. Józefa Czarnecka, dr n. o zdr. Mirella Sulewska z Zakładu Podstaw Pielęgniarstwa, dr hab. n. o zdr. i dr n. ekon. Aleksandra Czerw oraz dr n. o zdr. Grażyna Dykowska, z Zakładu Zdrowia Publicznego WNoZ WUM. Obecni byli także pracownicy Zakładu Pielęgniarstwa Społecznego WNoZ WUM: dr n. o zdr. Anna Idzik, dr n. o zdr. Ewa Kobos, dr n. o zdr. Anna Leńczuk-Gruba, dr n. o zdr. Beata Dziedzic, dr n. hum. Rafał Maciąg.

Wykład inauguracyjny na temat współczesnego pielęgniarstwa oraz strategii jego rozwoju poprowadziła mgr Mariola Łodzińska, która wskazała m.in. obszary tematyczne i cele Strategii na rzecz rozwoju pielęgniarstwa i położnictwa w Polsce. W dalszej części Konferencji głos zabrała dr Grażyna Wójcik.

Sesji I, zatytułowanej: "Teorie pielęgniarstwa uwzględniające wpływ relacji międzyludzkich na rozwój osobowościowy człowieka", przewodniczyły: dr hab. Aleksandra Czerw, dr Józefa Czarnecka, dr Grazyna Dykowska i dr Ewa Kobos. W ramach tej części Konferencji miały miejsce wystąpienia studentów studiów stacjonarnych II stopnia na kierunku pielęgniarstwo, którzy w grupach, przedstawili wyniki badań przeprowadzone wśród personelu pielęgniarskiego na terenie Warszawy i woj. mazowieckiego. Prezentacje poświęcone były teorii pielęgnowania wykorzystywanej w praktyce pielęgniarskiej autorstwa Marthy E. Rogers, Hildegardy Peplau i Calisty Roy oraz teorii pielęgniarstwa transkulturowego Madelaine Leininger. 

Podczas Sesji II "Teorie pielęgniarstwa uwzględniające zaspakajanie potrzeb bytowych człowieka", pod przewodnictwem dr Grażyny Dykowskiej, dr Mirelii Sulewskiej oraz prof. dr hab. n. med. Roberta Rudowskiego (emerytowany profesor I Wydziału Lekarskiego) i dr. Rafała Maciąga, kolejne grupy studentów zaprezentowały teorie pielęgnowania, których autorkami są Florencja Nightingale, Virginia Henderson oraz Dorothy Orem.

Konferencję podsumowała dr Zofia Sienkiewicz, podkreślając specyfikę współczesnego pielęgniarstwa, które wymaga zmiany sposobu myślenia - nakierowania pacjenta na rodzinę. Pani doktor wymieniła trzy obszary: wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, przejawiające się w praktyce pielęgniarskiej, na które należy zwrócić szczególną uwagę. Jako główny cel kształcenia w zakresie pielęgniarstwa wskazała zaś "wszechstronny rozwój osobowości człowieka i przygotowanie go do twórczego i samodzielnego działania". 

Dominika Robak
Wydział Nauki o Zdrowiu

PEŁNY PROGRAM KONFERENCJI

Fot. Wanda Widomska
Dział Fotomedyczny